TETSUO YAMAJI ARCHITECTS

STUDIO SINCE 2015

MIRATAP KYOTO SHOWROOM ミラタップ京都ショールーム

RETAIL

DATE 2024.9

京都 125.15㎡

MIRATAP KYOTO SHOWROOM

CONCEPT

ミラタップがサンワカンパニーから社名変更後にオープンした第一号新店舗、京都ショールームを設計した。歪んだ扇形のようなプランを持つ40坪ほどの場所で、中央に大きな柱があり、矩形にレイアウトしても常にどこかがヘタ地になるような異形の難しい一室だった。ただ一方で、御池通から南に一本奥まっており、車通りは少ないながらも常に歩行者や自転車が行きかう、すぐそこに京都の日常が流れているような親しみ深い通りに面していた。 そこで、どこにも正対させないように、バラバラに壁を配置し、正面性を無くした。街に対して構えがないので、展示された商品も、街に投げ出されたように雑多に点在している。またカウンターには京都の友禅染板の古材を利用した。路地に迷い込むようにふらりと立ち寄ってもらえるような、そんな親しみを感じてもらいたい。

This project is the Kyoto showroom, the first new store opened under the Miratap name after its rebranding from Sanwa Company. The 130 m² space is irregularly shaped, like a distorted fan, with a large central column that makes a standard rectangular layout impractical, always leaving some part underutilized. At the same time, however, the site faces a friendly Kyoto street set one block south from Oike-dori, with little car traffic but a steady flow of pedestrians and bicycles, it feels closely connected to the city’s everyday life.

In response, walls were deliberately placed at varying angles, avoiding any sense of frontality. With no formal “face” toward the street, the displayed products appear almost scattered outward, as though casually tossed into the city. The counter was built using reclaimed wood panels from Kyoto yūzen dyeing boards, adding another local layer of history and familiarity.
The aim was to create a showroom that feels approachable like wandering into a Kyoto alleyway, where one might stumble upon it and step inside without hesitation.

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