TETSUO YAMAJI ARCHITECTS

STUDIO SINCE 2015

MIRATAP YOKOHAMA SMART SHOWROOM ミラタップ横浜スマートショールーム

RETAIL

DATE 2022.2

神奈川 142.37㎡

MIRATAP YOKOHAMA SMART SHOWROOM

CONCEPT

横浜に無人のショールームを設計した。完全予約制で、一組ずつ付与された電子キーを使ってショールームに入る。設置されたモニターを介して遠隔からスタッフが案内する形になっており、マイクやスピーカーは天井に配置し、できるだけショールームの体験を損なわないような配慮をした。建材を購入しようとする住まい手の多くは、ドアやタイル、といった建材そのものが欲しいわけではなく、それらが構成する快適な暮らしが欲しいと望んでいる。押し付けがましい説明書をできるだけ取り除き、安心して滞在できる行き止まりのないおおらかな構成にしている。無人ショールームはその小ささゆえに、住宅や広いホテルの一室ようなプライベートな空間に近い。カメラに向かって自分から話しかけなければ誰にも邪魔されずに、その場所を独占することができるVIPルームである。 プラダの服で全身を着飾るように、ミラタップの商品で生活を彩る楽しみを感じてもらえるようなショールームを目指した。

This project involved the design of an unmanned showroom in Yokohama. The showroom operates on a reservation-only basis, with each visitor group entering via a unique electronic key. Staff guide the experience remotely through installed monitors, while microphones and speakers are placed in the ceiling to minimize their presence and preserve the immersive quality of the showroom.

For most homeowners, the desire is not for individual materials such as doors or tiles, but for the comfortable lifestyle they help create. With this in mind, the design avoids overwhelming signage and explanations, instead offering an open, continuous layout without dead ends, a space where visitors can feel at ease.

Because of its compact size, the unmanned showroom feels closer to a private residential space or a hotel suite. Unless a visitor chooses to address the camera, they are left completely undisturbed, free to occupy the space like a VIP room. The goal was to create a showroom where people can enjoy the pleasure of enriching their lives with Miratap products much like dressing oneself entirely in Prada.

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